De Sahaba (radia Allahoe 'anhoem) maakten zich zes maanden van tevoren al klaar voor de Ramadan en zij smeekten Allah zes maanden na de Ramadan om hun vasten en daden te accepteren in de Ramadan.

Steun ons


Of stort uw bijdrage op rekeningnummer 49.89.49.095 t.n.v. Moskee Badr

Aankomende Evenementen

JULI
31

18:00 - 20:00
Dar al Qur'aan

AUG
2

10:00 - 12:00
Dar al Qur'aan

AUG
3

09:00 - 17:00
Basis Islamologie

AUG
3

10:00 - 12:00
Dar al Qur'aan

AUG
4

18:00 - 20:00
Dar al Qur'aan

Aantal bezoekers

We hebben 19 gasten online

Het belang van kennis in de Qoraan

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ
"Weet dat er geen God is dan Allah en vraag om vergeving voor jouw zonden en voor (de zonden van) de gelovige mannen en de gelovige vrouwen."
{QS 47:19}

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ
"Allah zal degenen onder jullie die geloven en degenen aan wie kennis is gegeven in rang verheffen."
{QS 58:11}

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen."
{QS 35:28}

نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ
"Wij verhogen de rang van wie Wij willen. En boven iedere bezitter van kennis, is er iemand met nog meer kennis."
{QS 12:76}

فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
"Waarom rukt niet van elke groep een aantal uit, opdat zij (de achtergeblevenen) begrip verkrijgen over de godsdienst, zodat zij hun volk zullen waarschuwen wanneer het tot hen is teruggekeerd."
{QS 9:122}

Imaam 'Abdoer-Rahmaan bin Naasir as-Sa'di (rahimahoe Allah) zegt aan het einde van zijn interpretatie van dit Vers {opdat zij begrip verkrijgen over de godsdienst, zodat zij hun volk zullen waarschuwen wanneer het tot hen is teruggekeerd.} i.e.: "Dat zij de kennis en de betekenissen van de Islamitische wetgeving moeten bestuderen en zijn verborgenheden moeten leren begrijpen en deze kennis vervolgens naar hun volk moeten overbrengen en hen moeten waarschuwen wanneer zij tot hen teruggekeerd zijn. Hier kunnen we het belang van kennis uit opmaken. In bijzonder het begrip van het geloof, want het is hier duidelijk dat het vergaren van begrip over het geloof de belangrijkste zaak is. Ook is het een constatering dat degene die kennis vergaard heeft, zijn kennis onder de dienaren moet verspreiden en hen hiermee moet adviseren. Want, wanneer de kennis van een geleerde (door hemzelf) verspreid wordt, dan is dat een teken van het profijt wat er van hem genomen kan worden en een teken van de beloning die er voor hem gekweekt wordt. Daarentegen, wat voor profijt hebben de moslims van een geleerde die zijn kennis alleen maar voor zichzelf houdt en niet uitnodigt naar de Weg van Allah met wijsheid en een goede vermaning en het laat om de onwetenden datgene te onderwijzen wat ze niet weten? Welk resultaat heeft hij met zijn kennis bereikt? De uiteindelijke bestemming van zo'n persoon is dat hij overlijdt en zijn kennis en daden met hem mee sterven! Dit is (daadwerkelijk) totale ontzegging voor iemand die kennis en begrip van Allah gekregen heeft."